Projekt Zdravý životní styl a zvyšování tělesné kondice.

Tento rok, tak jako loni, probíhá během celého školního roku 2014 – 2015 projekt Zdravý životní styl a zvyšování tělesné kondice. Loni jsme se více zaměřili na zvyšování tělesné kondice a letos se zaměřujeme zejména na zdravou výživu.

Uspěchaná doba, stres, nezdravý životní styl, rychlé jídlo pozřené během pěti minut, sladké limonády, nedostatek pohybu a mnohé další faktory způsobují, že „kyneme“ a máme spoustu civilizačních nemocí.

Důležité je tedy mimo jiné jíst pravidelně, jíst pestrou stravu (ovoce, zeleninu, cereálie, obilniny, maso, ryby, drůbež, mléčné výrobky a v přiměřené míře tuky a oleje), udržovat zdravou tělesnou váhu, mít radost ze života. Rovnice: lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít.

Proto se v rámci tohoto projektu, který probíhá jak během výuky (v prvouce, ve výchově ke zdraví), tak i ve vyčleněných hodinách, zaměřujeme především na prevenci. Je velmi důležité, aby žáci získali základní povědomí o tom, jak se zdravě stravovat, jak zdravě žít! Jestli se těmito radami budou řídit či nikoliv, záleží jenom na nich! 

I. stupeň:
1. část projektu probíhala v říjnu. V úvodu byla všem žákům nižšího stupně promítnuta prezentace „Pečujeme o své zdraví“, kde se žáci seznámili s potravinovou pyramidou a s tím, co má vyvážená strava obsahovat. Poté zhlédli video „Obezita českých dětí“. Abychom propojili teoretické znalosti s praktickým životem, prohlížely si děti během následujícího týdne v každé třídě své svačinky a diskutovaly, zda jsou zdravé, či nikoliv, co by se mohlo změnit, přidat atd.

II. stupeň:

Úvod do projektu byl rozdělen do 4 vyučovacích hodin. První hodina byla věnována obecné problematice zdravého životního stylu. V hodině byla použita prezentace. Následně žáci pracovali samostatně a formou brainstormingu se snažili zpracovat zadaná témata. Druhá vyučovací hodina byla zaměřena na výrobu reklamy propagující zdravý životní styl, proti kouření, alkoholu, workoholismu, atd. Žáci pracovali ve skupině, kde byl určen vedoucí skupiny a mluvčí. Tematický celek byl uzavřen prezentací reklam, kdy minimální rozsah byl 5 minut. Žáci byli natáčeni iPadem a dále byl záznam použit na rozbor komunikačních schopností žáků.

I. stupeň:

2. část se uskuteční v týdnu od 26. – 30. 1. V tomto týdnu proběhne přednáška na téma „Jíme zdravě?“. Tuto přednášku přednesou žákyně zdravotní školy. Dalším úkolem žáků je zapisovat si do vytvořených tabulek svůj jídelníček po dobu celého týdne. Tabulky budou nalepeny na výkres, který si žáci mohou „ozdobit“ nalepenými nebo nakreslenými obrázky. Opět proběhne diskuse v rámci třídního kolektivu, kde si budou žáci sdělovat, zda jejich strava byla vyvážená, jestli nezapomněli dodržovat pravidelnost pěti jídel denně, jestli nejedli hodně sladkostí a slaných dobrůtek.

II. stupeň:

V měsíci lednu jsme v rámci projektu probírali obecná doporučení na podporu zdravého životního stylu, potravinovou pyramidu, BMI a energetické využití potravin. Následoval týdenní úkol, kdy byli žáci rozděleni do skupin po 5, měli za úkol sledovat jídelníček školní jídelny a jednotlivé části obědů začleňovat do potravinové pyramidy. Při prezentaci a diskuzi jednotlivých skupin, které pokrmy se vyskytovaly nejvíce, nejméně, popřípadě vůbec, měli svá stanoviska zdůvodnit. Tato diskuze byla opět natáčena iPadem. Pořízený videozáznam posloužil pouze pro vzdělávací potřeby, k rozboru komunikačních schopností jednotlivých žáků.

 

Úkolem všech těchto aktivit je především zamyslit se – „Jím zdravě? Žiji zdravě? Chci něco změnit?“

A zamyslet se můžete nejen vy, žáci, ale i Vy, rodiče a my, učitelé...