"Volby třídy"

V rámci učiva vlastivědy "Česká republika" a celoškolního projektu "Komunikace" jsem do výuky zařadila třídní projekt "Volby třídy 2014".

Žáci se rozdělili do skupin, které představovaly volenou stranu. Názvy stran vypovídaly o jejich zaměření a volebním programu.

"Holky z naší škol(k)y" č.2 - Adéla K., Anička, Andrea, "Ochrana lidí a přírody" č. 3 - Kamil, Danek, Adam H., Vojta, "Motorkáři" č. 4 - Adam W., Radek, "Fotbalisti" č. 5 - Honza, Adam M., Kuba, "Draci v akci" č.7 - Barbora, Eliška, Lada, Karolína T., "Farbičky" č. 6 - Ester, Lucka, Karolína G, Aneta P., Nikol "Strana správných holek" č. 1 - Aneta M., Veronika, Jana, Ellen.

Úkolem jednotlivých stran bylo vymyslet název strany, logo, heslo, připravit si program a vyrobit plakát.Někteří si připravili i píseň a básničku.

Bylo zajímavé děti pozorovat při komunikaci ve skupinách. "To je tak těžké se domluvit." "Jak se mohou domluvit ti dospělí?" "Paní učitelko, rozhodněte to za nás." Nakonec se žáci se domluvili a práci dokončili.

Nejtěžším úkolem pro některé byla samotná prezentace strany. Žáci ji museli představit, sdělit voličům, co se jim v našem okolí, vlasti líbí a nelíbí. Museli přednést své vlastní návrhy. Také samotní členové se představovali. Povyprávěli o svých zálibách, koníčcích. Tuto prezentaci jsem natočila. Děti si svá vystupování navzájem hodnotily.

Také jsme vyráběli občanské průkazy, které děti při volbách předkládaly. Voliči vhazovali hlasovací lístky do urny za plentou podle pravidel voleb. Učili jsme se, že volby jsou tajné a rovné.

Po prvním kole hlasování záskaly stejný počet hlasů strany č. 1 a č. 3, strana č. 2 se umístila na třetím místě.

V druhém kole hlasování zvítězila strana "Ochrana lidí a přírody". Poté následovala volba prezidenta třídy. Stal se jím Kamil Janošek, jaho zástupkyní byla zvolena Adéla Klubalová. Všem stranám a kandidátům, kteří získali důvěru voličů gratuluji.

Samotné vyhlašování výsledků voleb probíhalo v bouřlivém duchu - děti jásaly jako při volbách v televizi.

Myslím, že projekt měl široký záběr a samotným žákům mnohé dal. O volbách jsme se jen neučili, ale na vlastní kůži jsme si je prožili.

Děti přišly také na to, že pokud budou správně komunikovat, dokáží prosadit své myšlenky a názory, dokáží vyhrát.